HVDC Light يك فن آوري جديد براي ايجاد فضاي كاري مناسب تر

فن آوري HVDC Light با سيستم انتقال HVDC رايج متفاوت است. فن آوري HVDC  متداول بيشتر براي اتصال دو نقطه از شبكه هاي AC به يكديگر در فواصل طولاني در خشكي و يا در زير آب استفاده مي شود. در اين سيستم انتقال، به كانالهاي ارتباطي سريع بين دو ايستگاه و وجود ظرفيتهاي گردان بزرگ (ژنراتورها يا كندانسورهاي سنكرون) در شبكه AC دو طرف خط نياز است.

در فن آوري HVDC Light دو قسمت عمده وجود دارد : يك ايستگاه كنورتر و يك جفت كابل زميني.

كنورترها منبع ولتاژ مي باشند كه خروجي آنها توسط يك كنترل كننده كه نيازي به هيچ خط ارتباطي بين دو ايستگاه مختلف كنورتر ندارد، تعيين مي شود. هر ايستگاه كنورتر مكان بسيار كوچكي را اشغال كرده و تنها از دو محفظه براي كنورتر و كنترل كننده، سه راكتور كوچك با هسته هوايي، يك فيلتر هارمونيكي ساده و تعدادي فن خنك كن تشكيل شده است. هر كنورتر داراي يك مجموعه يكسوكننده شامل 6 ترانزيستور IGBT است. با كنترل زواياي آتش اين ترانزيستورها، مي توان ولتاژها و جريانهاي تحويل داده شده به سيستم AC  را كنترل كرد. بنابراين سيستم كنترل بطور خودكار ولتاژ، فركانس، توان اكتيو و راكتيو عبوري را مطابق با نيازهاي شبكه AC اصلاح مي كند.

از آنجا كه هزينه احداث سيستم HVDC Light  يك تابع خطي از فاصله است، در فواصل بيشتر از 60-50 كيلومتر، نسبت به سيستم AC مقرون به صرفه تر مي باشد. ايستگاه هاي كنورتر مي توانند در آرايش هاي مختلف بكار برده شوند. يك ايستگاه تكي مي تواند يك بار يا يك واحد توليد الكتريسيته مانند واحدهاي فتوولتايي را به شبكه AC متصل كند. دو ايستگاه كنورتر با يك جفت كابل مي توانند واسطه اي بين دو شبكه AC باشند. با سه ايستگاه كنورتر و بيشتر مي توان يك شبكه DC ايجاد كرد كه مي تواند از يك يا چند نقطه به شبكه AC  متصل شود.

از سيستم HVDC Light مي توان در موارد متعددي استفاده كرد :

1-       ساخت خطوط انتقال هوايي چون چشم انداز منطقه را تغيير داده و نياز به حريم داشته و ايجاد مخاطراتي براي مردم مي كند، با مقاومتهاي عمومي همراه است. كابلهاي زميني بهمراه فناوري   HVDC Light  ميتوانند جايگزين مناسبي براي خطوط هوائي بوده و مشكلات فوق الذكر را حل نمايند.

2-       مناطقي كه فاصله زيادي از شبكه AC دارند و يا در مناطق صعب العبور قرارگرفته اند مانند جزاير، معادن، مخازن نفت و گاز و نياز انرژي خود را با توليد محلي و اغلب توسط ديزل ژنراتورها تأمين مي كنند. با استفاده از HVDC Light مي توان اين مناطق را به شبكه AC متصل نمود و از آلودگي ناشي از انتقال و مصرف سوختهاي فسيلي جلوگيري كرد.

3-       واحدهاي توليد برق از منابع تجديدپذير در مناطقي كه داراي بهترين شرايط است نصب شده و معمولا" دور از شبكه AC هستند. اين واحدها در ابتدا در مقياس كوچك شروع و به تدريج گسترش مي يابند. با استفاده از HVDC Light مي توان اين واحدها را به شبكه AC متصل كرد. در ابتداي كار كه توليد اين واحدها جوابگوي نياز نبود، كمبود انرژي از شبكه AC تأمين شده و با گذشت زمان و افزايش ظرفيت توليد، مي توان مازاد انرژي آنها را به شبكه AC منتقل نمود.

4-       چنانچه دو شبكه AC مجاور با فركانسهاي متفاوت نسبت به هم غير همزمان باشند نمي توانند به يكديگر وصل شده و تبادل انرژي داشته باشند. با استفاده از فناوري  HVDC Light ميتوان دو شبكه AC غير همزمان فوق را به هم متصل نمود و بين آنها تبادل انرژي را برقرار كرد.

 

منبع :    شركت ABB

آدرس : http://www.abb.com 

ساخت ترانزيستور شيميايي.

دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از ابزاري جديد که معادل شيميايي ترانزيستور است، به فناوري تشخيص زيست‌پزشکي فوق‌العاده حساس آنتي ژن منفرد دست يابند.در ترانزيستورهاي معمولي باز و بسته شدن يک کليد يا تقويت يک سيگنال، معمولاًتوسط ورود سيگنال الکتريکي بسيار ظريفي به الکترود گيت و سپس تغيير محيط ناحيه کانالي مجاور صورت مي‌پذيرد و به اين ترتيب امکان تقويت يا قطع يک جريان فراهم مي‌شود.
شمايي از يک مدار نانولوله کربني که تحت تأثير واکنش‌هاي شيميايي قرار گرفته است. فلش نشان دهنده جريان الکتريکي عبوري از اين نانولوله است.
با انجام واکنش‌هاي اکسيداسيون- احيا بين نانولوله و محيط اطراف مي‌توان اين جريان الکتريکي را
روشن و خاموش نمود.
فيزيکدانان دانشگاه کاليفرنيا موفق شدند همين روش را از طريق واکنش‌هاي شيميايي انجام دهند. اين محققان از نانولوله‌هاي کربني به عنوان ماده اصلي کار خود استفاده نمودند. وضعيت اين نانولوله‌ها را مي‌توان با غوطه‌ورکردن در يک مايع و اکسيدکردن آنها از حالت رسانا به عايق تبديل نمود، که اين کار در واقع با حذف شيميايي الکترون‌هاي آزاد آنها انجام مي‌شود. شروع اين واکنش‌هاي شيميايي با اعمال پتانسيل الکتريکي در عرض ناحيه برهم کنش خواهد بود.محققان نشان دادند اين فرايند را مي‌توان به طور معکوس و در بازه‌هاي زماني کوتاه 10 ميکروثانيه‌اي هم انجام داد. البته اين زمان از لحاظ استانداردهاي امروزي براي ترانزيستورها بسيار کند است، اما اميدبخش‌ترين نکته‌اي که در رابطه با اين ترانزيستورهاي شيميايي اثر ميداني وجود دارد، تقويت‌کنندگي بالقوه زياد آنها است. به طوري که به نظر مي‌رسد تنها با چند الکترون اکسيدکننده بتوان جريان‌هايي به بزرگي ميکروآمپر را روشن و خاموش نمود.
در آشکارسازهاي زيستي آينده، اين تبديل نه تنها از طريق اعمال يک سيگنال الکتروشيميايي بلکه با استفاده از ردّ به جاي مانده از آنتي‌ژن‌هايي که به آنتي‌بادي‌هاي متصل به نانولوله‌ها مربوط مي‌شوند، امکان‌پذير است. در آشکارسازهاي قبلي انجام واکنش شيميايي مستلزم وجود ده‌ها آنتي ژن بود در حالي که در اينجا وجود يک آنتي ژن به تنهايي براي تغيير حالت نانولوله کافي است.گزارش کار اين محققان در Physical Review Letters به چاپ رسيده است.

منبع: http://www.irexpert.ir

اشكانيان مخترع پيل الكتريكي

اشكانيان مخترع پيل الكتريكي


آيا ايرانيان مخترع پيل الكتريكي بوده اند؟


تا چند سال پيش همه تصور ميكردند كه پيل الكتريكي را نخستين بار دانشمند ايتاليايي لوييجي گالواني در سال 1786 اختراع كرد.گالواني از قرار دادن دو فلز در آب نمك جريان برق بدست آورد. چقدر مايه تعجب است وقتي ميبينيم كه بر حسب تصادف ،گالواني هم براي ساختن پيل همان فلزهايي را استفاده كرد كه 1800 سال پيش از وي ايرانيان براي ساختن پيل بكار برده بودند.

پيل مورد استفاده ايرانيان در قريه اي در اطراف بغداد به دست آمده است.باستان شناساني كه در آثار تمدن اشكانيان حفاري ميكردند در كلبه يك كاهن يا كيمياگر ايراني تعداد زيادي از اين پيلها به دست آوردند. بايد در نظر داشت كه در زمان فرمانروايي اشكانيان كه از 250 سال قبل از ميلاد مسيح تا 226 سال بعد از ميلاد ادامه داشت قسمت مهمي از كشور فعلي عراق و منجمله نواحي بغداد جز امپراطوري ايران محسوب مي شد.

براي نخستين بار يك باستانشناس آلماني به نام ويلهلم كونيك يك پيل الكتريكي اشكانيان را 20 سال پيش در مرز عراق و ايران كشف كرد و هنگامي كه آن را به موزه برلين برد مشاهده كرد كه دوستانش نير قطعات شكسته و خورد شده نظير اين پيل را پيش تر به موزه آورده اند. باستان شناس آلماني پس از مدتي حدس زد كه شايد اين جسم عجيب يك پيل الكتريكي بوده است ولي دوستانش در اين مورد ترديد داشتند تا آنكه او پس از ساليان دراز تحقيق عاقبت موفق شد در خرابه هاي شهر سلوكيه متعلق به اشكانيان آلات ديگري كشف كند كه حدس قبلي او را تاييد نمود.

اين دانشمند در حفاري هاي خود مقدار زيادي از اين پيلها را پيدا كرد كه به وسيله ميله هاي برنزي به يكديگر متصل بودند و در آخر فقط دو سيم از تركيب آنها بوجود آمده بود و سر اين دو سيم به دستگاه ديگري فرو رفته بود. كونيك مشاهدات خود را در كتابي منتشر ساخت.تا آنكه افكارش در سراسر جهان پخش شد و پس از آزمايشهاي فراواني كه در اين مورد به عمل آمد ، سرانجام چندي پيش يك مهندس امريكايي به نام ويلاردگري ثابت كرد كه اين دستگاه عجيب را اشكانيان براي آب دادن فلزات بخصوص طلا و نقره بكار مي برده اند.

گري در گزارش خود مي نويسد:«اشكانيان از اتصال اين پيلها به يكديگر مقدار قابل توجهي نيروي برق بدست مي آوردند و آن را به وسيله دو سيم وارد دستگاه آبكاري كرده و با استفاده از املاح طلا و نقره ، دستبند ها و زينت آلات خود را آب طلا و نقره ميدادند كه امروز گالوانو پلاستي يا آبكاري الكتريكي مي نامند.»

در آن زمان كيمياگران و جواهرسازان باستاني كه به اينكار مي پرداختند ساختمان پيل را نيز مانند ساير معلومات خويش به عنوان يك راز مگو تلقي كرده و جز به اهل فن به كسي ابراز نمي داشتند و در نتيجه از اين اختراع جز كاهنها و كيمياگران ، ديگران اطلاع نداشتند.

منبع: www.physicsir.com

خواستیم سال نو را بتبریکیم  ولی نشد

سلام

سال کهنه مبارک. با خودم گفتم اول سال 86 هم یه پشفته ای درون این وبلاگ مثلا گروهی به ندرت فعال نموده باشم." اخه سالی رو که  9 روزش سپری شده ، یه جورهایی میشه گفت که نوروزش هم دیگه سپری شده  و نو نیست" که این جمله خود جای بسی تامل است و در این کوتاه مجال نمگنجد و به اختصار میتوان علت ان معلول را تشابه در تلفظ  دو واژه فوق الذکر دانست . البته  در این کلام وازه سپر نیز خود جای بسی تامل است. سپر داریم تا سپر، که این نیز خود مزید بر علت شد تا ابهامات  کلام درون گیومه فوق را برطف سازم. بعضی ها همچون سپر نیسان، استوار، محکم،صاف و صیف، پچل و غیر قابل تکجکوج(کج نشدنی) است.به حدی که هیچ ضربه ای قادر به تغییر در آن نخواهد شد و مناسب است جهت حال گیری از اغیار با هزینه ای اندک که حدود آن را دبیست و هفتاد تومان ذکر کرده اند.که در برخورد با ان کمتر کسی جان سالم بدر خواهد برد. از این نوع سپرها میتوان برادر حاج میرزا محمد صادق محذوف الپسوند را ذکر نمود که بدون اینکه خسارتی بر وی مرهون گردد، ملت را خسر الدنیا و الاخره نموده، سپس تمسخر مینماید. واین خود جای بسی تاسف است که در واپسین روز وی چگونه خواهد توانست دل این مستظعفان بیچاره را جهت عبور از سه لات(پل صراط) تسخیر کند. لیکن از این بشر بعید نیست که در ان مُقام نیز سرشان را شیره  مالونده وضمن  تسخیر قلوب رنج کشیده شان، رضایتشان را نیز جلب نماید. نمونه ای از این مستضعفان را میتوان افردی را نام برد که در قشنگترین لحظات خوابشان با اینکه همراه شان دایورت و گوشی  ثابتشان از پریز کشیده شده، نصف شب از با توسط این بنی بشر ناجنس جن صفت از خواب ناز می پرند. دریغ از اینکه این بشر حتی ساعت شماطه ای را نیز هک مینماید، چه رسد به ... البته اجهاف است در حق شیخ عطا اگر در بین مستضعفان از وی نام نبرم. که ان قضیه برهانی بود بس استوار در اثبات ارثی بودن استعدادهای برادر حاج میرزا محمد صادق محذوف الپسوند و بری همیشه در تاریخ انجمن خواهد ماند. البته ای کاش ابویش اجازه می فرمود تا شیخ صفر نیز به تاریخ بپیوندد. البته من از هیچ تلاشی فروگذار نکردم. امیددارم که تاکنون از این نوع سپرها به سپرتان گیر نکرده باشد که خساراتش  لا یتصور است.

 

بعضی هم همچون سپر زانتنیا می مانند.محکم، استوار، ظریف و ثمین. و حیف است که آن را به سپر اغیار گیر انداخت. البته و صد البته نه اینکه استحکام نداشته باشند، تنها به علت ظرافتشان سعی در جلوگیری از برخورد صورت می گیرد. زیرا درست است که سپر زاتیا در تصادفات اسیب نمیبیند، ولی همان خش هم که روی آن می افتد سوزناک است. که بنده حقیر را در این زمره میتوان جای داد.

ادامه دارد...

البته از آن جهت که غایت اصلی تبریک سال نو بود به علت ضیق وقت متن تبریک مربوط به سنه پیشین (۱۳۸۵) را که آگای امین نگاشته بود را نقدا برایتان باز مینگارم. فعلا در کف تبریک امسال بمانید تا بعد...

 

سال نو مبارک

دوستان زلال تر از پر کلاغ سلام

 سال 84 واز آن بهتربرق 84 !!!برق 84 مخل دانشگاه یزد واینک در آستانه سال بالایی شدن. واقعاً نمیتونم قبول کنم که با اومدن85،سال 84رو فراموش کنید مگه میشه این سعادت بزرگ را فراموش کرد که اولین کلاس درس ما بابا ومامان برقی ها در دانشگاه کلاس پر فیض استاد گرانقدرآقای سهرابی نماینده تام الاختیار ترک ها ،کلاس220وبعد از مدتی سالن3 ،کویزهای کلاس ناصر دهقان !!!اصحاب کهف وبلوتوث بازارکلاس فیلسوف بزرگ آقای بلانیان ودرسهای بی ربط حاج آقا کاظمی...کدومتون میتونید کارگاه عمومی رو فراموش کنید کارگاه برقی که من از همه ملاتر بودم کارگاه ماشین ابزاری که یه شوت به جمع شوتها اضافه شد(البته دوتا:ذبیحی و میرزازاده )تاگروه ارکست برق کامل بشه،کارگاه چوبی که میرزازاده ومشهدی عوض دوتا،چهار تا کار تحویل می دادند و دیگرانی نمره می گرفتند کارگاه جوشی که صندلی آتیش می زدیم وعکس می گرفتیم ،ودر آخر کارگاه ذوبی که دخترها بیل میزدند!!!(قصد توهین ندارم فقط میخواستم مسخره کنم).وجالب انگیزناک تر اینکه بهترین کارها تو همه کارگاه ها مال پسرای بدبخت بود وبیشترین نمره ها برای دخترای خوشبخت.

قضیه های ترم اول رو یادتون میاد صمیمی کردن کلاس که داغش به دل یه نفر موند قضیه هوس وموبایل سونی اریکسون کلاس ناصر جون (آقای دهقان)قضیه مستمع آزاد که هیچ کس جز 3نفر نفهمیدند که چرا از شغل شریف مستمع آزاد بودن استعفا داد قضیه پراید که فکر کنم محمد صادق شماره پلاکش رو برداشت ویه ترم درگیر بود که تصادف نکنه قضیه دوربین که خدا رو شکر هیچکس نگفت ربطش به احمدی نژاد چیه؟؟!!واز همه مهمتر فلش مموری من، که هنوز که هنوزه من خودم هم نفهمیدم ربطش به خمینی وخامنه ای چیه؟ (تلمیح به جمله مشهور سال:"من نَمِدُونَم این امین مقدم که هَمَش خمینی،خامنه ای مُکُنَه چِکار فلش مموری داره" به نقل از یک منبع آگاه)

قضیه شیرینی که سر کلاس ناصر دهقان به خاطر سبیل های محترم یا به قول دوستان بر باد رفته من خوردید.ودیگر قضیه های قشنگ داخل وخارج کلاسهای ترم اول که خداییش ترم قشنگی بود.

اما ترم دوم ،ترم دوم رو هم که مسئولین با مرام دانشگاه مثل پاره آجر که بزنند وسط شیشه، ما رو از هم دور کردند هر کدوممون تو یه کلاس .

ولی ترم دوم هم یه قضیه های با حالی داشت از جمله عروسی دوستمون موحدی وخانم کبیرپور البته شام اونو بهمون ندادند ولی به هر حال خوشبخت باشند.دیگه این که من و محمد صادق میرزازاده ومحسن مشهدی وابوالفضل قیصری وحسین فروزمندهم رفتیم میبد خونه محمد ذبیحی عشق وحال و صفا جای همتون خالی بود(البته اگر اومده بودید باید روی زمین می خوابیدید ازپتو هم خبری نبود)

ذبیحی وفروزمند هم قراره برند حج عمره یادتون باشه بعد از نوروز ازشون شیرینی بگیرید که دیگه تنها خوری نکنند(بدتون نیاد شوخی نکردم میخواد خوشتون بیاد میخواد نیاد کاملا جدی گفتم).

می خوام وقتی اومدید دانشگاه یَکی یَکی تون (به اون قضیه: اونایی که توخط امام ورهبری نیستند ربط نداره ها) رو ماچ کنم(فکر بد نکنید به استثنای دخترها)

از اونایی که عکسشون  نیوفتاده معذرت میخوام

  در پایان یادتون باشه وقت سال تحویل دیگه کینه ای عقب افتادهای از 84 نداشته باشیم گذشته ها گذشته همه رو دعا کنید من رو هم دعا کنید یخورده آدم بشم وعیدتون مبارک.

۸۴/۱۲/۲۷

راستی نظر یادتون نره

روش تهیه ی فیبر مدار چایی با یرینتر لیزری.

در این قسمت قصد دارم شما را با نحوه ی تهیه ی فیبر مدار چاپی به روشی ساده و پر کاربرد آشنا کنم.استفاده از این روش میتواند به شما کمک کند تا زمان کمتری را صرف طراحی مدار و انتقال آن بر روی فیبر کنید و همچنین دقت این روش بسیار بیشتر از طراحی با ماژیک ضد آب و یا لتراست است.
برای انجام این کار به وسایل زیر نیاز دارید:

پرینتر لیزری
کاغذ گلاسه ی مناسب
فیبر مسی مدار چاپی
اتو
برخلاف پرینترهای جوهر افشان که در آن به جای تونر از جوهر مایع استفاده میشود در پرینترهای لیزری تونر هنگام عمل چاب از کارتریچ خارج میشود و به صورت یودر بر روی صفحه ی کاغذ منتقل میشود. برای آنکه تصویر یا متنی را به وسیله ی یرینترهای لیزری چاب کنیم تونر که شامل یلاستیک است بر اثر حرارت ذوب میشود و بر روی کاغذ باقی میماند.به دلیل سخت بودن فیبر های مسی نمیتوانیم به صورت مستقیم از پرینتر برای ایجاد خط ها و سایر علائم بر روی فیبر مدار چایی ا ستفاده کنیم ,بنابراین باید به صورت غیر مستقیم تونر را از پرینتر بر روی فیبر مسی انتقال دهیم.یک راه ساده آن است که ابتدا بر روی کاغذی که تونر به نرمی بر روی آن مینشیند مدار را با دقت 400
dpi یرینت بگیریم و بعد با دادن حرارت به آن به وسیله ی اتو تونر را برای بار دوم مذاب کنیم و بر روی فیبر مسی انتقال دهیم. این عمل دقیقا شبیه به انتقال تصاویر بر روی T-Shirt با اتو میباشد. نوع کاغذ استفاده شده بسیار مهم است و حتما باید از نوع گلاسه باشد تا تونر را به خود جذب نکند و با اعمال حرارت به راحتی از سطح کاغذ جدا شود و بر روی فیبر مسی منتقل شود.سطح فیبر مسی قبل از انتقال تصویر مدار باید به وسیله ی آب گرم و مایع ظرفشویی و پودر لباسشویی کاملا پاکیزه شود و در انتها آن را خشک کنید. پس از تمیزکردن فیبر مسی توجه کنید که بر روی آن دست نزنید. برای تمیز کردن فیبر مسی همچنین میتوانید از سیم ظرفشویی استفاده کنید.هنگامی که سطح فیبر کاملا تمیز و براق شد وقت آن است که کاغذ گلاسه ای را که مدار بر روی آن با دقت 400 dpi یرینت گرفته شده را به صورت وارون بر روی فیبر مسی قرار دهیم و ادامه ی کاغذ را در پشت فیبر مسی توسط نوار چسب ثابت کنیم تا کاغذ بر روی فیبر حرکت نکند.حال اتو را با درجه حرارت نسبتا بالا بر روی آن تا اندازه ای میکشیم که رنگ کاغذ کمی تیره شود و کاغذ حالت چسبیده به فیبر را پیدا کند دقت کنید که اتو باید به صورت یکنواخت به تمامی نواحی گرما برساند این عمل را به صورت پیوسته انجام دهید. توجه داشته باشید که با چندین بار آزمایش و تمرین میتوانید به بهترین زمان بندی دست پیدا کنید اما زمان مورد نیاز کمتر از 5 دقیقه در شرایط عادی میباشد.فیبر مسی در این زمان دارای حرارت بسیار زیادی است پس هنگام جا به جا کردن آن مراقب باشید.حال فیبر مسی را با همان صورت برای مدتی کمتر از 10 دقیقه در آب داغ قرار دهید و آن را از آب بیرون آورید و قطعه های کاغذ را از روی آن جدا کنید.همانطور که میبینید مدار به صورت کاملا دقیق بر روی فیبر مسی منتقل شده است.قدم بعدی از بین بردن قسمت های مسی اضافی از فیبر مدار چابی است
برای از بین بردن قسمت های مسی اضافی که بدون پوشش عایق هستند از نوعی اسید به نام پرکلروردوفر که در بازار به نام اسید مدار چاپی معروف است استفاده میشود. پرکلروردوفر در بازار به صورت بلور و یا به صورت پودر یافت می شود. روش کار با این نوع اسید به این صورت است که تا اندازه ای به آب گرم از این اسید اضافه میکنیم که محلول به صورت چای پر رنگ در آید در این حالت محلول اسید آماده ی استفاده است. در هنگام کار با این نوع اسید باید توجه داشته باشید که تنها از ظروف غیر فلزی نظیر ظروف پلاستیکی و شیشه ای باید استفاده شود. همچنین توجه داشته باشید که این اسید سمی میباشد و هنگام استفاده از آن باید کاملا مراقب لباس و بدن خود باشید. توصیه میکنم عمل اسیدکاری را در فضای آزاد انجام دهید.پس از ساختن محلول اسید فیبر مدار چاپی را وارد محلول میکنیم و آهسته آن را تکان میدهیم بعد از مدتی شاهد از بین رفتن قسمت های مسی اضافی از کناره میشویم.این عمل را تا از بین رفتن تمامی قسمتهای اضافی انجام میدهیم. پس از از بین رفتن قسمت های اضافی فیبر مسی را از با آب سرد شستشو میدهیم و به وسیله ی سیم ظرفشوئی تونرهای به جا مانده روی فیبر را از بین میبریم . تنها بخش باقیمانده بخش سوراخکاری است که با دریل انجام میدهیم .حال فیبر مدار چاپی ما آماده است و میتوانیم قطعات را بر روی آن لحیم کنیم.